وب سایت شخصی سید سجاد اسبقی

مدیریت |بازاریابی | توسعه شهری || مشاوره | تحقیق | آموزش

برند سازی مقصد گردشگری

نویسنده: asbaghi تاریخ: پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶ موضوع : مشاوره | بدون دیدگاه

برندسازی مقصد گردشگری شهری روش ضروری برای شهرهاست تا پیشنهاد فروش منحصر بفرد خود را به طور یکسان به مردم محلی و بازدید کنندگان در مقاصد عرضه کنند. اما واقعا مفهوم برند شهری چیست؟ با توجه به این توضیحات، برند شهری عبارت است از:

برند شهری کلیه اندیشه ها، احساسات و انتظاراتی که مردم در مورد شهر دارند. برند شهری، شهرت و ماهیت پایدار شهری بوده و ارزش خاص آن را نشان می دهد و دارای یک مزیت رقابتی است.

(کتاب اقتصاد سیاسی برندسازی شهر نوشته ARI-VEIKKO ANTTIROIKO)

بنابراین معمولا تصور می شود که در مقصد گردشگری شهری با برند قوی، انتخاب بسیار جذاب تری نسبت به شهری با برند ضعیف در بازار رقابتی امروز است. یک شهر با برند قوی، گردشگرها، کسب و کارها و سرمایه گذاری را جذب می کند و می تواند یک شهر را از بحران نیز نجات دهد

ساختن برند های مناسب در صنعت گردشگری هر کشوری در عصر حاضر به یکی از مباحث مهم در این حوزه تبدیل شده است. برند میتواند مجموعه ایی از تعاریف را در برگیرد. در تعاریف برند اشاره می شود که برند می تواند یک نماد باشد و شخصیت های فولک لوریک هر کشوری به عنوان نمادی از میراث گردشگری پنهان ایفای نقش می کنند، البته توجه به شخصیت های فولک لوریک ایرانی در این حوزه بسیار کم است اما با کمی تامل در می یابید که اروپاییان از شخصیت فولک لوریک بابانوئل در تعطیلات سال نو خود بیشترین بهره را برای جذب توریست در کشور های آسیایی می برند. همانگونه که بابانوئل برندی می باشد که ناخودآگاه ذهن مخاطب را معطوف به اروپا می کند حاجی فیروز نیز قطعاً می تواند این قابلیت را داشته باشد که ذهن گردشگران را به ایران معطوف کند. یکی از مهمترین نکات در مقایسه این دو برند در صنعت گردشگری در این است که شخصیت حاجی فیروز در گذشته ما ایرانیان یک شخصیت واقعی بوده است در حالی که برند بابانوئل ساخته تخیل انسان ها بوده و هیچ زمان به واقعیت تبدیل نشده است.

 

حاجی فیروز  یکی از شخصیت های فولک لوریک ایران است و این توانایی بالقوه را دارد تا برند ایران در تعطیلات نوروزی باشد اما، میراث گردشگری فولک لوریک کشورمان بسیار غنی است و دارای شخصیت های فولک لوریک بی شماری است که می توان به مناسبت های مختلف برای جذب توریست از آن ها بهره برد. شخصیت های فولک لوریک هر کشوری از جمله ایران امروزه می توانند به عنوان برندی در صنعت گردشگری ایفای نقش کنند.

برند مکان که به عنوان برند مقصد destination brand  یا برند شهر city brand هم می توان مطرح نمود . در این برند ، منطقه یا شهری ، مفهومی را در ذهن زنده می کند یا فعالیتهای خاصی را نوید می دهد. به عبارت دیگر ، نام این مکانها همیشه همراه با یک فعالیت خاص یا افراد خاص یا تیم ورزشی بخصوصی  است.  ذهنیتی که این مکانها برای انسان بوجود می آورند جدا از ساختمانها و ساختار ظاهری شهر است. مثالهای زیادی می توان در این مورد ذکر کرد ؛ مثلا در ایران ، مشهد شهری است که مفهوم زیارت و مذهبی بودن بیشتر به ذهن می رسد. در مشهد هم می توان فعالیتهای اقتصادی یا سیاسی داشت ولی برند مشهد برندی است که به زیارتی بودن این مکان اشاره می کند و در ذهن ، زیارت را تداعی می کند. برند خوی ، جنبه توریستی و بازدید از اماکن تاریخی دارد در حالیکه برند کیش ، جنبه تفریحی دارد و نه زیارتی و دیدار از اماکن تاریخی. برند مقصد گردشگری یا برند شهر برای جنبه های توریستی و یا فعالیت اقتصادی کاربرد بسیار زیادی دارد. فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بیشتر جذب تهران و اصفهان خواهند شد تا شهری که به عنوان برند جاذبه های طبیعی مطرح است.

سید سجاد اسبقی – برگرفته از پایان نامه بررسی تاثیر بازاریابی در توسعه صنعت گردشگر



برچسب ها : , , , , , ,

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید