وب سایت شخصی سید سجاد اسبقی

مدیریت |بازاریابی | توسعه شهری || مشاوره | تحقیق | آموزش

بخش های یک بوم کسب و کار

نویسنده: asbaghi تاریخ: دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶ موضوع : مشاوره | بدون دیدگاه

قبل از هرچیز از خود خواهیم پرسید بوم  مدل کسب و کار یعنی چی ؟

بوم کسب وکار در واقع یه بوم یه تیکه کاغذ یا حتی یه عکس می تونه باشه که یه سری بخش هاییه که  داخل اون اهداف و مسیر کلی یه کسب و کار رو مشخص می کنه.

بوم مدل کسب و کار در واقع برای تمام کسب و کار های  وجود داره چه یه کارواش کوچیک چه یه تولیدی مبل و حتی یه کارخونه بزرگ تولید اتومبیل

همین طور برای راه اندازی یک  استاذتاپ نو پا هم به یک همچین بومی نیاز داریم.

چه دلیلی داره بوم کسب و کار  برای استارتاپ تهیه کنیم ؟

خب یکی از دلایلش اینه که شما یه دید کلی نصبت به فرایند کسب و کار خودتون داشته باشید و بدونیم بیزینس شما چجوری کار می کنه و با چه بخش هایی در ارتباط

وقتی شما یک بوم کسب و کار برای  بیزینستون داشته باشید راحت تر می تونید فرایند کسب و کار رو تصریح ببخشید . و از مسیر کلی و هدف اصلی کسب و کارتون خارج نشید .

 

یک بوم مدل کسب و کار چه بخش هایی دارد ؟

بوم کسب و کار

تصویر بالا نمونه ای از یک بوم کسب و کار هست که در ادامه به توضیح هر کدوم از بخش های این بوم می پردازیم .
مشتریان :
قبل از هرچیز شما باید مشتریان بیزینس خودتونو مشخص کنید یعنی به کدوم بخش از جامعه می خواید کالا یا خدمات ارائه بدید در این قسمت لیستی از مشتریان خودتونو می نویسید .  تا با توجه به نیاز های اون دسته از افراد یا سازمان ها محصولات و یا خدماتتونو ارئه بدید .
ارتباط با مشتری :
در قسمت بعدی  باید راه های ارتباط خودتونو با مشتری مشخص کنید مثلا مشتری با تلفن با شما ارتباط برقرا کنه  یا براتون ایمیل بفرسته و اینکه چطوری این راه ارتباطو حفظ کنید .
کانال های توزیع :
یعنی این که چطور قرار کالا و خدماتتونو در اختیار مشتریهاتون قرار بدید .
ارزش پیشنهادی :
در این قسمت باید مشخص کنید که چه ارزش هایی رو می خواید برای مشتری هاتون فراهم کنید . و چه مزیت هایی از جمله قیمت خوب پشتیبانی قوی خدمات پس از فروش و یا چیز جدیدی قرار به مشتری هاتون بدید .
منابع :
برای تهیه محصولاتی که می خواید در اختیار مشتری هاتون قرار بدید شما به یه سری منابع نیاز دارید  مثل منابع انسانی  منابع مالی تجهیزات و … که اونا رو تو این قسمت می نویسید .
فعالیت ها :
برای این که ارزش هایی که می خواید برای مشتری هاتون به ارمغان بیارید  باید یه سری فعالیت هایی رو انجام بدید که اون ها رو در این قسمت می نویسید .
شرکای اصلی :
در این قسمت ذکر می کنید که قرار است با چه کسب و کار هایی شراکت کنید برای مثال یک تولیدی مبل با  چوب بری ویا  کارخانه ریسندگی بافندگی قرار داد می بندد تا  مواد اولیه او را تامین کنند .
در آمد ها :
در این قسمت باید مشخص کنید که درامد بیزینس شما از کجاست  و  چگونه قرارا است از این  استارتاپ درآمدی کسب کنید برای مثال  حق اشتراک یا خرید محصول و …
ساختار های هزینه ای :
شما باید مشخص کنید که کسب کار شما چه هزینه هایی دارد و برای ساخت ارزش برای مشتری چه هزینه های صرف خواهد شد  هزینه ها را به سه بخش تقسیم می کنیم
بخش اول هزینه  یک باره : مثلا خرید لایسنس یک نرم افزار
بخش دوم هزینه ثابت : مثل هزینه ای که به عنوان حقوق کارمندان در نظر می گیریم .
بخش سوم هزینه متغییر : مثلا هزینه ای که در هر دو.ره برای تبلیغات بیزینس خود در نظر می گیریم.
خب  قسمت های مختلف یک بوم کسب و کار را معرفی کردیم و توضیحات کوچکی برای هر قسمت از اون دادیم .
امید واریم که مورد توجه شما دانشجویان و کارآفرینان  عزیز قرار بگیرد.



برچسب ها : , , , ,

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید