وب سایت شخصی سید سجاد اسبقی

مدیریت |بازاریابی | توسعه شهری || مشاوره | تحقیق | آموزش

بازاریابی چریکی

نویسنده: asbaghi تاریخ: دوشنبه, 23 آوریل 2018 موضوع : بازاریابی | بدون دیدگاه

  • بازاریابی هر تماس کوچکی است که شرکت شما با هر کسی در جهان بیرونی دارد.

 

  • هر تماس کوچک، یعنی فرصت های زیاد بازاریابی، و این به مفهوم سرمایه گذاری مقادیر زیادی پول نیست.

 

  • بازاریاب های چریکی خود را به نیروی بودجه های عظیم وابسته نمی کنند.

 

  • در عوض، خود را وابسته به تخیلی ابتکاری می کنند.

امروزه آن ها در بیست روش مختلف با بازاریابی های سنتی تفاوت دارند.  1-بازاریابی سنتی مدعی است که برای یک بازار مناسب باید سرمایه گذاری کنید.

  • بازاریابی چریکی مدعی است که اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید، اشکالی ندارد، اما اگر بخواهید زمان، انرژی، تخیل، و اطلاعات را سرمایه گذاری کنید، احتیاجی به پول ندارید.

2- بازاریابی سنتی چنان در رمز و راز پوشیده شده است که تاجران زیادی را که نمی کنند بازاریابی شامل فروش است یا وب سایت، به شدت می ترساند و چون آن ها می ترسند و نگران اشتباه کردن هستنـد، آن ها بازاریابی را کنار گذاشته اند.

  • بازاریابی چریکی کاملاً این رمز و راز را از بین می برد و بازاریابی را آن طوری که واقعاً هست، یعنی به صورت فرآیندی قابل کنترل، معرفی می کند.

3- بازاریابی سنتی به کسب و کارهای بزرگ وابسته است.

  • اصل، روح و روحیه ی بازاریابی چریکی، کسب و کارهای کوچک اند، یعنی شرکت هایی که آرزوهای بزرگ با بودجه های کم دارند.

4- بازاریابی سنتی شیوه ی عمل خود را از طریق فروش با پاسخ به پیشنهادات، وب سایت، یا موجودی انبار بازاریابی می کند؛ این ها عملیاتی اشتباه هستند.

  • بازاریابی چریکی به شما می گوید که هدف اصلی، اندازه ی سود است که باید برای آن ارزش و توجه قائل شویم.
  • شرکت هایی را دیده ام که رکود فروش خود را شکسته اند، اما در عمل، پول از دست داده اند.
  • سوددهی تنها چیزی است که حقیقت را نشان می دهد و باید برای رسیدن به آن، نهایت کوشش را به کار برد.

 

  • اگر روش بازاریابی تان سودی برای شما به همراه ندارد، احتمالاً بازاریابی چریکی هم نیست.

5- بازاریابی سنتی بر پایه ی تجربه و قضاوت است؛ یعنی روش زیبایی مبتنی بر ((حدسیات)).

  • اما بازاریـابـی چـریـکی، استـطاعت غلـط حدس زدن را نـدارد، از این رو بیش تر به قوانین رفتار انسانی یعنی روان شناسی متکی است؛ مثلاً 90 درصد تمام تصمیمات خرید، در ناخودآگاه مغز ساخته می شوند.

 

  • اکنون می دانیم که چه طور به این قسمت ناخودآگاه وارد شویم: تکرار.

 

  • قدری فکر کنید تا متوجه شوید که بازاریابی چریکی چگونه کار می کند.

 

  • تکرار در درجه ی اول اهمیت است.

6- بازاریابی سنتی می گوید کسب و کار را رشد بدهید، قدرت بدهید، و سپس مقادیر خدمات را زیاد کنید.

  • این نوع تفکر، شرکـت های زیادی را با اشکال رو به رو کرده است، چون آن ها از مرکز فعالیت اصلی شان دور می شوند.

 

  • بازاریابی چریکی می گوید تجارت خود را رونق دهید، اما هدف تان را فراموش نکنید.

 

  • زیرا این همان چیزی است که شما را به این جا رسانیده است.

7- بازاریابی سنتی می آموزد که کسب و کار خود را به طور خطی رشد دهید، یعنی مشتریان را یکی یکی اضافه کنید.

  • اما این روشی گران است.

 

  • به همین ترتیب بازاریابی چریکی معقتد است که راه رشد کسب و کار، هندسی و غیرخطی، است.

8- بازاریابی سنتی تمام کوشش خود را برای فروش به کار می برد و معتقد است (البته به طور غلط) که فروش پایان بازاریابی است.

  • بازاریابی چریکی یادآوری که 68 درصد تجارت ها در اثر بی تفاوتی بعد از فروش به هدر می روند، یعنی نادیده گرفتن مشتریان پس از خرید.

 

  • از این رو بازاریابی چریکی، تماس دائم با مشتریان را به طور مستمر گوشزد می کند، و به آن چه که می گویند، اهمیت می دهد.

 

  • چریک ها هرگز مشتری را از دست نمی دهند.

9- بازاریابی سنتی می آموزد که افق را زیر نظر بگیرید و این که کدام رقبا را باید نابود کنید.

  • بازاریابی چریکی نیز افق را زیر نظر می گیرد و تعیین می کند که کدام کسب و کارها دارای آینده و استاندارد تجاری شما هستند تا بتوانید از طریق همکاری با آن ها، بازار خود را گسترش دهید، و بدین ترتیب هزینه ی بازاریابی خود را به دلیل همکاری و شراکت با دیگران کاهش می دهید.

 

  • اصطلاح به کار رفته از سوی چریک ها در این مورد، ((بازاریابی همکارانه)) است.

 

  • ((یا همکاری کنید، یا شکست بخورید.))

10-بازاریابی سنتی اصرار دارد که علامت تجاری برای معرفی شرکت خود داشته باشید؛ وسیله ای دیدنی برای شناسایی خود.

  • نکاتی که به چشم می آیند، 78 درصد قوی تر از نکاتی که به گوش می رسند در حافظه می مانند.

 

  • بازاریابی چریکی معتقد است که عصر علائم تجاری از بین رفته است؛ زیرا این فقط به خاطر آورنده ی اسم شرکت است.

 

  • در عوض، بازاریابی چریکی یک علامت به یادآورنده دارد که معرف شرکت است.

 

  • علامتی بصری یا کلامی که تمام منظور خود را معرفی می کند، مانند علائم بین اللمللی ترافیک.

 

  • میم واژه ی جدیدی است که در سال 1976 ساخته شد و ایده ای چریکی است که می تواند سود و زیان شما را دگرگون سازد.

11-بازاریابی سنتی همیشه، بازاریابی ((من)) بوده است.

  • به وب سایت های مختلف بروید و مطالب زیادی ((در مورد شرکت ما))، ((در مورد تاریخ ما))، ((در مورد محصولات ما))، و ((در مورد مدیریت ما)) ببینید، اما مردم توجهی به شما ندارند.

 

  • بازاریابی ((من)) آن ها را خواب آلود می کند.

 

  • به همین دلیل بازاریابی چریکی، همیشه بازاریابی ((شما)) را تمرین می کند.

در این نوع تبلیغات، هر واژه و هر ایده در مورد مشتری یا کسی است که به وب سایت رفته است.

  • مردم علاقه ای به شرکت شما ندارند.

 

  • آن چه که مورد علاقه ی آن هاست، خودشان است.

 

  • اگر در مورد آن ها صحبت کنید، با کمال دقت به شما گوش می دهند.

12- بازاریابی سنتی همیشه در مورد این که چه چیزی را از مشتری بگیرد، صحبت می کـند، اما چریک ها درک کاملی از ارزش زندگی مشتری دارند و دائماً می پرسند که چه چیزی را می توانند به مشتری بدهند و دائماً در این فکر هستند که چه چیزهایی را می توانند به طور رایگان در اختیار مشتری قرار دهند.

  • امروزه ما در وسط عصر اطلاعات هستیم و چریک ها سعی می کنند اطلاعاتی با ارزش را هدیه بدهند، مانند جزوه، وب سایت هایی اطلاعاتی، بروشور، اطلاع رسانی در تلویزیون.

 

  • فراموش نکنید که گفتم بازاریابی، فرصتی است برای مشتریان شما که به هدف های خود دست پیدا کنند.

 

  • همچنین برای شما فرصتی طلایی است تا بتوانید مشکلات آن ها را حل کنید.

 

  • اگر بتوانید این فرصت را به طور رایگان بدهید، یک چریک هستید.

13-بازاریابی سنتی معتقد است که تبلیغات، وب سایت، نامه، و ای میل مؤثرند.

  • بازاریابی چریکی به این عقاید قدیمی می گوید مزخرفات، مزخرفات، و مزخرفات.

 

  • تبلیغات دیگر قادر به کاری نیستند.

 

  • وب سایت ها؟ شوخی نکن.

 

  • مردم روزانه می آموزند که این ها راهی برای ورشکستگی و از بین رفتن امیدهایشان هستند.

 

  • پست مستقیم و ای میل سابقاً مؤثر بودند، اما دیگر نیستند.

 

  • پس چه چیزی مؤثر است؟ چریک ها می دانند که ترکیبات بازاریابی مؤثرند.

 

  • اگر یک سری آگهی بدهید، وب سایت داشته باشید، و پست مستقیم و ای میل را هم به کار بـبریـد، همه ی آن ها مؤثر خواهند بود و در ضمن به همدیگر نیز کمک خواهند کرد.

 

  • روزهای بازاریابی ((تک اسلحه ای)) گذشته است.

14-بازاریاب های سنتی در پایان هر ماه پول می شمارند.

  • چریک ها روابط جدید را می شمارند.

 

  • مسلماً از پول بدشان نمی آید، اما می دانند که روابط طولانی، کلید طلایی رسیدن به موفقیت است.

15- بازاریابی سنتی به ندرت تأکید بر فناوری داشته است، زیرا فناوری دیروز، خیلی گران تمام می شد و محدوده و پیچیده بود.

  • بازاریابی چریکی لازم می داند که شما از نظر فناوری راحت باشید.

 

  • اگر نباشید ترس از فناوری اجازه ی کار به شرکت های کوچک نمی دهد.

16-بازاریابی سنتی همیشه پیام های خود را به گروه رسانده است و هر چه گروه بزرگ تر باشد، بهتر است.

  • بازاریابی چریکی، پیام خود را به افراد می رساند و اگر پیام برای گـروه باشـد، هر چه آن گروه کوچک تر باشد، بهتر است.

 

  • بازارایابی سنتی در گستره ای وسیع کـار مـی کنـد؛ بـازاریـابی چـریکی در گسـتره ی باریک، در حد میکرو، و در اندازه ی نانو.

17-بازاریابی سنتی، غیر عمدی و غیر ارادی است.

  • اگر چه تمام اسلحه های پر قدرت مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات، و وب سایت ها را در اختیار دارد، اما جزئیات کوچک را در نظر نمی گیرد.

 

  • جزئیاتی چون جواب دادن به تلفن، دکور دفتر کار، و لباس کارمندان.

 

  • بازاریابی چریکی همیشه عمدی و ارادی است و به تمام جزئیات تماس با جهان خارج توجه می کند و هیچ چیز را از نظر دور نمی دارد.

18-بازاریابی سنتی معتقد است که با بازاریابی می توانید کالای خود را بفروشید.

  • اما این مربوط به خیلی قدیم است و دیگر اتفاق نمی افتد.

 

  • به همین دلیل است که بازاریابی چریکی معتقد است که بازاریابی می تواند فقط به رضایت مردم برای دریافت مواد و کالا از شما امید داشته باشد.

19- بازاریابی سنتی مانند مکالمه ی یک نفره است.

  • فقط یک شخص، همه ی حرف ها را می زند و همه چیز را می نویسد، دیگران گوش می دهند و می خوانند.

 

  • دشوار می توان این وضعیت را اساس ارتباط دانست.

 

  • بازاریابی چریکی یک مکالمه ی دو طرفه است.

 

  • شخصی صحبت می کند یا می نویسد، شخص دیگری پاسخ می دهد.

 

  • فعل و انفعال شروع می شود؛ مشتری نیز با بازاریابی درگیر می شود.

20-بازاریابی سنتی اسلحه های سنگین بازاریابی را شناسایی می کند: رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجلات، پست مستقیم و اینترنت.

  • بازاریابی چریکی 200 اسلحه را در بازاریابی شناسایی می کند که بیش تر آن ها هم رایگان هستند.

 

بازارایابی چریکی- کانال آکادمی کسب و کار   academy_business@

سید سجاد اسبقی – مدرس مدیریت و بازار یابی و….



برچسب ها : , , ,

شما هم دیدگاهی برای این مطلب ارسال کنید